dinsdag 10 november 2009

Herfst?


9 september tot 9 november


Eindelijk weer een post. De vorige keer had ik laten weten dat ik het enorm naar mijn zin had en een superzomervakantie had gehad. Het grote verschil met toen is dat de colleges weer begonnen zijn, en dat ik dus meer in een soort ritme zit in plaats van allerlei reisjes enzo maken. Een ander verschil is dat ik langzaam maar zeker ben gaan leven alsof ik hier al jaren leef. Vrienden die ik een paar maanden terug nog amper kende, lijken er nu altijd al te zijn geweest. Het lijkt nu de normaalste zaak van de wereld dat ik hier ben en mijn ding doe. Ik besef me ook dat dit niet zo is, en dat het niet voor eeuwig door zal blijven gaan. Ik probeer van ieder moment te genieten en zoveel mogelijk te leren.


De zomervakantie was nog lang niet voorbij de vorige keer. Mijn colleges zijn namelijk pas in oktober begonnen. Maar ik weet eigenlijk niet meer precies wat ik toen allemaal nog had gedaan, op een paar dingen na. Ik zal het sowieso proberen kort te houden dit keer, want anders komt er geen einde aan!


Midden en eind september stonden in het teken van het afscheid van een aantal huisgenoten en de komst van een hoop nieuwe. 6 september moest ik samen met Aika (die de plaats innam van Anri die nog niet terug was uit Tochigi) en een aantal anderen de interviews afnemen van de mensen die zich hadden aangemeld voor het volgende semester in ons huis. Ik mocht ook meebeslissen over wie er werden toegelaten. Op 12 september vierde Shige zijn verjaardag, was ook gezellig. Het was nog steeds erg warm in september, maar de grootste benauwde hitte van augustus was gelukkig voorbij.



18 en 19 september gingen we op kamp met de voetbalcircle. We hadden wat rent-a-cars gehuurd en zijn wezen reizen. Eerst door Nara, waar we stopten bij Sony highlands, en daarna door naar het prefectuur Mie, waar we in de bergen bij een rivier een huisje gehuurd hadden. Daar hebben we gebarbecued en gezellig wat gedronken. De volgende dag een beetje bij de rivier gezeten en gezwommen, en vervolgens terug naar Kyoto via de mooie route “Skyroad”, waar we een mooi uitzicht op het beroemde “Ise” schiereiland hadden bezocht. Het was weer een leuke gelegenheid om wat mensen van de circle beter te leren kennen.





Nadat we in Kyoto terugkwamen hadden we nog een borrel. In Japan betekent dit meestal ergens onbeperkt drinken voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld twee uur. Daarna had ik in mijn huis nog het afscheid van twee huisgenoten: Eiji en Cedric. Dit was niet een heel vervelend afscheid, aangezien beide in Kyoto blijven wonen. Eiji gaat samenwonen met zijn vriendin Kasumi, en Cedric was al in augustus getrouwd en had nu een mooi appartement gevonden om samen met Sei-chan, zijn vrouw, te gaan wonen. Toch was het voor mij iets wat ik niet kon missen, aangezien ik vooral met Eiji de afgelopen zomer enorm veel ben opgetrokken. Het werd een late maar gedenkwaardige avond. Amper geslapen want de ochtend erop heb ik Eiji geholpen met verhuizen.


In oktober begonnen de colleges dus weer, en dat was wel even wennen. De officiële huisactiviteiten begonnen ook weer, waarvan de eerste op zaterdag 10 oktober plaatsvond: het welkomstfeest voor de nieuwe huisgenoten. Ik heb samen met Madoka een toetje gemaakt, wat erg in de smaak viel gelukkig, en we hebben een soort presentatie moeten geven over ons huis, wat we allemaal doen enzo. Ik ben dus vice-voorzitter voor het nieuwe semester (Anri is voorzitter), en dat betekent dat ik wat meer moet doen bij het organiseren van activiteiten als deze.







Maandag 12 oktober was een vrije dag, dus dat was een goede gelegenheid om Eiji’s verjaardag te vieren. Gelijk een mooie gelegenheid om zijn nieuwe appartement te zien. Ik was er al geweest met verhuizen, maar toen was het nog leeg. Gebarbecued bij de rivier, en hij had allerlei soorten bier gekocht (waaronder Belgisch en Nederlands!). Het was superlekker weer, dus een geslaagde dag.




Verder is Milan in oktober op bezoek geweest. Milan ken ik nog van de basisschool, en hij wilde al een tijdje naar Japan komen. Leuk dat het er nu eindelijk van gekomen was. Hij heeft een leuke tijd gehad in Japan, maar deed erg moeilijk over het eten. Voor zijn doen viel het blijkbaar nog erg mee, dus ik kan niet klagen. Hij had nog een vriend meegenomen, Abdullah, en we hebben wat door Kyoto rondgefietst en ik heb ze naar een huisetentje meegenomen.


Voetballen doe ik nu ook af en toe met mijn huisgenoten (naast de circle). Dat is uiteraard een stuk minder serieus, we spelen dan tegen andere groepen studenten, maar ook erg leuk. De sportieve huisgenoten zijn Yuki, Eiji, Shige, Marco, Cedric en Kusama.


Vrijdag 30 oktober had Marco zijn afscheidsfeest en twee dagen later een etentje in een kleinere groep. Ik heb al een paar keer genoemd dat er wat huisgenoten uit Japan vertrokken, maar dit was voor het eerst dat het een enorm goede vriend betrof. Gelukkig heb ik wel goed afscheid kunnen nemen, en omdat hij voorlopig in Parijs is denk ik dat ik hem nog wel ga zien!






Verder ben ik druk met studeren (kanji en de Japanese Proficiency Test) en ik heb de afgelopen twee weken twee presentaties gehad van de drie die ik dit semester moet doen. Het meeste zit er dus gelukkig al op. De eerste presentatie was bovendien in het Japans, in een klas met verder voornamelijk Japanners, en uiteindelijk was ik bijna een uur aan het woord. Gelukkig was de professor wel erg tevreden, wat me enorm stimuleert! Ik begin voor het eerst echt te merken dat mijn Japans wat vooruit gaat, en dat werd tijd (los van het lezen, daar heb ik het meeste vooruitgang in geboekt en dat merkte ik al veel eerder).


Wat echt enorm bizar is, is het lekkere weer. Het was eigenlijk de hele maand oktober lekker weer en zonnig, en nadat ik vorige week dacht dat het koud begon te worden was het de afgelopen dagen weer gewoon zonnig en lekker en in de 20. Een Japanse herfst is echt heerlijk!


Momenteel ben ik net een dagje terug van de trip van ons huis. Dit was opnieuw naar Sony (in Nara), waar ik vorige maand al met mijn circle geweest was. Niet geheel toeval, want reisleider Shige had mij om advies gevraagd bij het kiezen van een geschikte locatie. De trip was erg leuk om mijn nieuwe huisgenoten beter te leren kennen, maar ik heb natuurlijk ook veel gehangen met Shige en Eiji. Shige, mijn buurman, komt ook uit Nara en thuis hang ik veel met hem. Filmpje kijken, ergens gaan eten, dat soort dingen!












2 opmerkingen:

  1. fuck iedereen die zegt dat de Japanse natuur niet mooi is, want hier is het tegendeel bewezen! mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met dank aan Sopheak, Karl, Anri en Shûhei voor de foto's. Uiteraard ben ik zelf te lui om die te maken :D

    BeantwoordenVerwijderen