zondag 10 mei 2009

Gieltje

Zo, maar weer een verhaaltje typen. Het zal steeds saaier worden, omdat ik nu steeds meer in een ritme begin te vallen waar de dingen dus niet zo bijzonder meer zijn. Het voelt echter niet onprettig. Ik heb deze week al ondervonden dat mijn kanji (Japanse karakters) kennis significant is gestegen ten opzichte van een paar weken terug. Dat komt mede door mijn strakke zelfstudie-schema. Ik vind het heerlijk om me zo lekker op een aantal zaken te kunnen concentreren. Het is lang geleden dat ik dat heb kunnen doen.


Dinsdag 21 april – woensdag 29 april


Goed, vorige week hadden we weer een gezamenlijk etentje met het huis. Ik zou dit keer de assistent zijn van één van de koks. Je doet dan boodschappen, helpt met koken en met alles klaarzetten. Mijn kok was Romano Enea Antonio. Hij heeft “Anton” in zijn naam, dus dan ben je sowieso al cool. Maar het is dus een Italiaan met de bijnaam “Jack”. Ik ben de enige die hem zo noemt momenteel, maar daar komt verandering in. Anyway! We hadden dus pasta gemaakt. En niet zomaar een pasta, tofu pasta. Een soort Japanse saus dus met Italiaanse pasta. Als een typische Italiaan vertelde hij me: “Cooking is all about principles...... and garlic”. Hier kon ik het natuurlijk alleen maar mee eens zijn. De mensen vonden het erg lekker en het overige eten was ook goed. Ik knijp hem wel voor wanneer ik moet koken! Het grote verschil is dat ik dan zelf het recept moet doorgeven en wat er allemaal nodig is.


Vorige week heb ik ook mijn vakken moeten kiezen voor de Letteren-faculteit. Ik doe dus uiteindelijk 7 vakken: 4 vakken Japans voor buitenlanders en 3 inhoudelijke vakken aan de Letteren faculteit, in principe bedoeld voor 3e en 4e jaars Japanse studenten. De vakken die ik heb gekozen gaan vooral over sociologie en geschiedenis (WOII en de manier waarop het hier herinnerd wordt), of een combinatie daarvan. De vakken zijn wel behoorlijk pittig en uitdagend, maar ik zal er verder niet teveel aandacht aan besteden. Mijn doel is namelijk om dit semester mijn taalkennis zoveel mogelijk op te krikken, om het 2e semester dan zoveel mogelijk reguliere vakken met Japanners te volgen. Dan zal het waarschijnlijk eerder iets worden zoals bijv. 5 reguliere vakken met Japanners en 2 taalvakken.


Zaterdag werd ik via Angel door Yuuki uitgenodigd voor een verjaardag van iemand die ik niet kende. We gingen eten en drinken bij de izakaya van Yuuki’s moeder. Inmiddels ken ik die persoon dus wel: een Thais meisje genaamd Mai-chan. We waren in totaal slechts met zes, maar het was super gezellig. Behalve Mai-chan, Yuuki, Angel en ik waren er nog twee Japanse meisjes: een vriendin van Yuuki (Nozomi) die ook haar verjaardag vierde, en een andere vriendin van Yuuki (Kaori) die ik heel toevallig al kende omdat zij werkt bij de Foreign Student Division van Kyoto University. Onder andere een flinke vis genaamd tai gegeten.


Ik schrok er bijna van, maar ik krijg zowaar de tijd om anime (Japanse animatieseries) te kijken. Ook ben ik op zoek naar tv. Beide helpen mij op het gebied van Japanse luistervaardigheid, maar leveren natuurlijk ook de nodige ontspanning. Ik heb zelfs kunnen concluderen dat de reden dat mijn niveau Japans nog redelijk goed is gebleven na terugkomst in Nederland in 2005, is omdat ik nog ruim een jaar naar terugkomst elke week een half uurtje Japanse tv heb gekeken via internet. Niet te onderschatten wanneer een taal geleerd moet worden!


Gisteren, dinsdag, heb ik Gieltje weer gezien. Het was een tof weerzien na alweer een maandje of 8, met deze gozert die gelukkig nog altijd zijn komische zelf is gebleven. In NL heb ik vaak met Malle en Bob enzo besproken hoe tof het wel niet geweest zou zijn als Gieltje er ook bij was… Nu had ik de eer hem in levende lijven te ontmoeten! Was weer ouderwets lachen, al was het jammer dat we geen potje TePEZ hebben kunnen spelen. Hij had ook een vriend uit NL bij zich die op bezoek was, Jan, en Yuuki was ook weer van de partij. Met z’n vieren hebben we lekker gegeten en zijn achteraf wederom naar een izakaya gegaan. Good times!!



Vandaag, woensdag de 29e, had ik een vrije dag. Maar ik voelde me niet lekker en had slecht geslapen. Daardoor was het grootste deel van de dag al verpest. Ik heb met huisgenoten Toku-san en Anri-san nog wel een film gezien, Kramer vs Kramer. Was gezellig!


Morgen weer college, en ik weet nog niet wat ik hier in de vakantie “Golden Week” ga doen, maar dat horen jullie nog wel.


Laterz!

5 opmerkingen:

  1. Meer foto's van eten, aub.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bedoelt van de dingen die ik eet? Of van dit specifieke etentje?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Mat! Ik was er ook bij! Ik heb je hele blog nu gelezen, wel naar dat je het allemaal in je eentje moest doen zo. Het was gezellig in Fukuoka, maar daar lees ik later nog wel over. Hoop dat het ook leuk was in Nagasaki!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dingen die je eet en lekker zijn of juist heel vies.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hehe, okee zal er aan denken!!

    BeantwoordenVerwijderen